https://up.20script.ir/file/f4bc-InShot2.jpg
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی قادر روحی جناقرد کارشناس ارشد مهندسی عمران - سازه
 
قالب وبلاگ

زندگــی و مــرگ نلســون ماندلا، "پدر ملت"

در صورت باز نشدن تصاویربروی عکس ها Right Click کنید و گزینه Reload Image یا Show Picture را انتخاب نمایید

پدر نلسون ماندلا نام او را "رولیه‌لا‌هلا" گذاشته بود. نامی که در زبان محلی به معنای کسی است که خشم و ناآرامی ‌برمی‌انگیزد. این نام بی‌مسما نبود زیرا مبارزات ماندلا، سال‌ها خشم رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی را برانگیخت.

http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/01.jpg

تولد یک مبارز

چهره خندان نلسون ماندلا تصویری است که در ذهن جهانیان نقش بسته است. او در روز 18 ژوئیه 1918 در یک خانواده تمبو در روستای کوچک موزو در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ماندلا پس از تحمل تقریبا 30 سال حبس بالاخره در سال 1994 به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست کشورش انتخاب شد.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/02.jpg

وکیل سیاه پوستان

ماندلا پس از طی دوران مدرسه، تحصیلات خود را در رشته علوم قضایی آغاز کرد و در دوره‌ی دانشجویی از فعالان سیاسی علیه نظام تبعیض‌نژادی بود. وی ددر سال 1952 در اولین دفتر وکالتی که مختص سیاه‌پوستان بود، آغاز به‌کار کرد.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/03.jpg

آپارتاید

دوران کودکی و جوانی نلسون ماندلا تحت تاثیر نظام تبعیض‌نژادی بین سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان قرار گرفت.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/04.jpg

ماندلای بوکسور

ماندلا در دوران جوانی عاشق بوکس بود. او می‌گفت: «در رینگ بوکس، رنگ پوست، نژاد، رتبه و ثروت نقشی ندارند.» ماندلا در دوره‌ی محکومیت زندان نیز لحظه‌ای از ورزش و حفظ سلامت جسمی غافل نماند و تا آنجایی که امکان می‌یافت به تمرینات بدنی می‌پرداخت.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/05.jpg

محکومیت به حبس ابد

در سال 1964 میلادی نلسون ماندلا به همراه چند فعال دیگر سیاسی به اتهام فعالیت علیه رژیم آپارتاید محاکمه شد. او در این محاکمه که به "ریونیا" شهرت یافت، به حبس ابد محکوم شد. نیروی پلیس در حال عقب‌راندن جمعیتی است که در مقابل ساختمان دادگاه تجمع کرده‌اند.

 

 


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/06.jpg

سال‌های زندان

زندگی در 5 متر مربع؛ ماندلا 18 سال از 27 سال دوران زندان خود را در این سلول گذراند. او زندانی شماره 46664 بود. ماندلا پس از آزادی در باره‌ی این دوران گفت: «در زندان من فقط به عنوان این شماره شناخته می‌شدم.»


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/07.jpg

ادامه مبارزه

در همه سال‌هایی که ماندلا در زندان بسر ‌برد، همسرش وینی ماندلا (نفر وسط) به مبارزه ادامه داد و به یکی از رهبران مبارزه در برابر حکومت اقلیت سفید‌پوست بدل شد.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/08.jpg

همبستگی جهانی

مبارزه با رژیم آپارتاید با همبستگی جهانی همراه بود. در سال 1988در ورزشگاه ویمبلی لندن به مناسبت 70 سالگی ماندلا کنسرتی به منظور جمع‌آوری کمک مالی برگزار شد. ستارگان مشهور دنیای موسیقی پاپ در حضور بیش از 70 هزار نفر کنسرت 10 ساعته‌ای را اجرا کردند که در 60 کشور جهان مستقیما پخش شد.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/09.jpg

آزادی

ماندلا بالاخره در روز 11 فوریه سال 1990 پس از 27 سال از زندان آزاد شد. او به همراه وینی ماندلا همسر سابق‌اش هنگام آزادی مشت‌هایشان را به علامت مبارزه و پیروزی گره کردند.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/10.jpg

بازگشت به عرصه سیاست

ماندلا به‌عنوان رهبر کنگره ملی آفریقا (ANC) در ماه مه سال 1990 گفت‌وگوها با فردریک ویلیم دکلارک، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی را آغاز کرد. این گفت‌وگو‌ها راهگشای آفریقای جنوبی عاری از نظام تبعیض‌نژادی آپارتاید شد. هر دو شخصیت در سال 1993 به خاطر تلاش‌هایشان برای آشتی ملی، جایزه نوبل صلح را دریافت کردند.

 

 


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/11.jpg

همرزمان ماندلا

اولیور تامبو (سمت چپ) و والتر سیسولو (سمت راست) جزو اولین هم‌رزمان ماندلا بودند. آنها در سال 1944 میلادی شاخه جوانان کنگره ملی آفریقا را تاسیس و حرکات اعتراضی علیه رژیم آپارتاید را هماهنگ کردند. سیسولو به همراه ماندلا به حبس ابد محکوم شد و تامبو 30 سال در مهاجرت زندگی کرد. این سه نفر پس از سال 1990 رهبری کنگره ملی را بدست گرفتند.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/12.jpg

ادای سوگند به ‌عنوان رئیس جمهور

روز 10 مه سال 1994 روزی تاریخی برای آفریقای جنوبی بود. ماندلا در نخستین انتخابات دمکراتیکی که در این کشور برگزار شد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و سوگند یاد کرد. او تا سال 1999 در این مقام فعالیت کرد. پس از او تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی شد.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/13.jpg

آشتی ملی به‌جای انتقام

ماندلا با هدف روشنگری جنایت‌های دوران آپارتاید در سال 1996 کمیسیون "حقیقت‌یابی و آشتی ملی" را ایجاد کرد. رئیس این کمیسیون اسقف دزموند توتو تعیین شد. کار این کمیسیون بدون انتقاد نماند. بسیاری از قربانیان عدم مجازات افرادی که حتی رسما به جنایات خود اعتراف می‌کنند را نمی‌پذیرند.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/14.jpg

راه‌گشای جام جهانی 2010

روز 15 ماه مه سال 2004 میلادی قرعه برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2010 بنام آفریقای جنوبی افتاد. شادی سراسر آفریقای جنوبی را فرا گرفت و مردم از زحمات ماندلا برای آوردن این جشن بزرگ ورزش به کشورشان سپاسگزاری کردند. این نخستین جام جهانی بود که در قاره آفریقا برگزار می‌شد.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/15.jpg

سایه‌ای سیاه بر رنگین کمان

آفریقای جنوبی می‌خواهد جمهوری رنگین کمان نژاد‌ها باشد. اما در سال 2008 درگیری‌های نژادی و قومی بر این کشور سایه افکند. در آن هنگام بسیاری از خود پرسیدند: آیا ایده "جمهوری رنگین‌کمان نژادها" که قرار بود مردمان این سرزمین در یک همزیستی توأم با صلح و آرامش زندگی کنند، شکست خورده است؟

 

 


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/16.jpg

جشنی جهانی

در سالروز تولد نلسون ماندلا برنامه‌ها و کنسرت‌های متعددی در سراسر جهان، به ویژه در زادگاه او، آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. در این روز مردم جهان فراخوانده شده‌اند که به پاس تلاش 67 ساله ماندلا در راه صلح و آزادی، 67 دقیقه دست به کاری خیر بزنند.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/17.jpg

ماندلای پدربزرگ

نلسون ماندلا در واپسین سال‌های عمرش کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد و بیشتر وقت خود را در جمع خانواده می‌گذراند. تصویری از جشن تولد 93 سالگی او در کنار نوه‌ها و نتیجه‌هایش.


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Mandella/18.jpg

وداع

نلسون ماندلا? عصر پنج‌شنبه (14 آذر? 5 دسامبر) در سن 95 سالگی درگذشت. او به خاطر تحمل بیش از 27 سال حبس در راه مبارزه علیه حکم‌روایی اقلیت سفیدپوست و تلاش برای بازپس‌گیری حقوق ازدست‌رفته سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی? به «نماد آزادی? عدالت? شکیبایی و کرامت» در این کشور و سراسر جهان تبدیل شد. ماندلا از چهره‌های فراموش‌نشدنی تاریخ معاصر جهان به شمار می‌رود.


[ شنبه 92/9/16 ] [ 7:31 صبح ] [ قادر روحی جناقرد ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 432144

  • sales Reproduction | خرید بک لینک دائمی